Onderzoek SPOTS toont aan dat afbeeldingen van wilde katachtigen in interacties met mensen meer interactie stimuleert.

Stampersgat, 6 mei 2019
 
Op 1 mei jl. (2019) verscheen in het gerenommeerde wetenschappelijke tijdschrift PLOS ONE een onderzoek dat in opdracht van SPOTS werd uitgevoerd en waarbij ook Saxion Hogeschool betrokken was. Hoewel het onderzoek zich heeft gericht op de wilde katachtigen denken de onderzoekers dat dit onderzoek heel representatief kan zijn voor meerdere diersoorten.
 
De centrale vraag van het onderzoek was; hebben afbeeldingen in de (social) media van wilde katten in interacties met mensen, impact op onze perceptie van dit dier en onze intentie om met dit dier een interactie aan te gaan. De belangrijkste conclusie van het onderzoek: het portretteren van wilde katachtigen in interacties met mensen verlaagd de angst voor wilde katten en stimuleert mensen om zelf een interactie met wilde katachtigen aan te gaan. Het onderzoek toonde ook aan dat het portretteren van wilde katachtigen met mensen leidde tot een acceptatie van het gebruik van deze dieren voor dit soort activiteiten met toeristen.

We worden via televisie, reclames, mode rapportages en social media posts van bekende en onbekende mensen regelmatig blootgesteld aan beelden van wilde dieren in intieme interacties met mensen. Dit is volgens de onderzoekers een gevaarlijke trend die abnormaal gedrag in de hand werkt. Immers een wilde kat zoals een leeuw, is in potentie een gevaarlijk dier waar je instinctief bang voor zou moeten zijn. Het is abnormaal om met dit dier te willen knuffelen. En toch lijken we ons daar steeds minder van bewust. Dat leidt tot onverantwoord gedrag (denk bijvoorbeeld aan de toeristen die vorig jaar uitstapten in een cheeta verblijf). Maar het leidt ook tot de wens deel te nemen in excursies waar je met wilde katten interactie kunt hebben.
 
Daarom is het van belang dat media producenten goed nadenken over hoe zij wilde dieren portretteren en zich bewust zijn van de houding, perceptie en gedrag dat hun beeld kan promoten. Omdat het plaatsen van dit soort afbeeldingen kan leiden tot onverantwoord gedrag alsook tot een verlangen naar excursies met dit soort dieren die exploitatie in de hand werkt. Immers, er is heel veel dierenleed betrokken bij dit soort excursies. Overigens ligt er ook een rol voor ons als particulieren: te vaak nog plaatsen wij selfies met wilde dieren en ook dat geeft een verkeerd signaal af.
 
Als SPOTS zullen wij met de resultaten van dit onderzoek heel gericht bedrijven gaan benaderen. Denk aan marketing/reclame bedrijven, media etc. In de hoop dat men zich er meer bewust van wordt dat het plaatsen van afbeeldingen van mensen met dieren op tv, in advertenties en in magazines, grote gevolgen heeft.