Puma trekt advertentie campagne in

Stampersgat, 23 mei 2017

Recent werden wij geattendeerd op een advertentie van Puma waarin een model te zien was met een Puma welp. Vanwege meerdere redenen zijn wij erg tegen dit soort foto’s. Allereerst denken wij dat al dat poseren voor de welp in kwestie niet prettig is. Maar bovenal denken wij dat dit soort foto’s een verkeerd signaal afgeeft namelijk dat het ok is om op de foto te gaan met wilde dieren, wilde katten.


Of het nu om een puma, cheeta, tijger of leeuw gaat: wereldwijd worden deze dieren op grote schaal gefokt puur vanwege commerciële redenen. Dit leidt tot veel dierenleed wereldwijd. Het beste voorbeeld van dit alles is Zuid-Afrika waar een meedogenloze miljoenenhandel is ontstaan rondom wilde katachtigen met leeuwen als focuspunt. Specifiek worden dieren gefokt, vroeg bij de moeder verwijderd en ingezet als foto attribuut voor toeristen en vrijwilligers. Op latere leeftijd worden ze ingezet voor wandelexcursies en wanneer ze hiervoor te oud zijn geworden, eindigen ze veelal in de cannned hunting industrie. Hoewel we niet denken dat de puma gebruikt in deze advertenties zal eindigen in de canned hunting, zijn we wel ongerust over het beeld dat het kan verspreiden. Waarmee de hele fokindustrie rondom wilde katten versterkt en in stand gehouden wordt.

 

Wij hebben als SPOTS daarom contact opgenomen met Puma om onze ongerustheid uit te spreken. We hadden een zeer prettig gesprek waarin zij aangaven onze zorgen te begrijpen. Ze onderstreepten dat zij geen intenties hadden om bij te dragen aan dierenleed en dat ze deze campagne dus zouden terugtrekken. Dat is inmiddels gebeurt.

Als SPOTS geloven wij altijd in de goede bedoelingen van mensen en organisaties. Wij denken dat de meeste mensen/bedrijven gewoonweg niet weten wat voor een leed er achter dit soort foto’s kan zitten. Vandaar dat wij altijd in 1e instantie de dialoog willen opzoeken. En niet direct de weg kiezen van een ‘name en shame’ op social media. Vandaar ook dat wij nu pas berichten over deze advertentie. We werken heel vaak achter de schermen, niet zichtbaar voor het grote publiek. Hiermee bereiken we niet altijd het beoogde resultaat maar heel vaak wel, iets wat nu door Puma ook onderstreept wordt. We zijn hen erkentelijk voor hoe zij met onze ongerustheid om zijn gegaan en hoe ze de zaak vervolgens hebben aangepakt. Met als resultaat stop van deze campagne.

We willen ook die mensen bedanken die ons op deze advertentie geattendeerd hebben!

We kunnen wel degelijk een verschil maken, soms is het alleen een lange adem.....