Knuffelfarms = dierenmishandeling. Bezoek geen knuffelfarms!

Afbeeldingen van wilde dieren beïnvloedt perceptie stellen onderzoekers

Stampersgat, 23 april 2018

​Onderzoekers uit Frankrijk en de VS hebben recent een onderzoek gedaan. Naar de eventuele samenhang die er is op gebruik van wilde (bedreigde) dieren in speelgoed en media, en of dit onze perceptie beïnvloedt. 

Charismatische dieren
​Aldus de onderzoekers zijn sommige dieren erg in trek bij het grote publiek. Middels vraaglijsten maakten ze inzichtelijk dat de top 10 van meest 'charismatische' dieren zijn: tijgers, leeuwen, olifanten, giraffes, luipaarden, panda's, cheeta's, ijsberen, grijze wolven en gorilla's. In allerlei reclame uitingen wordt hier actief op ingespeeld. Zo is er heel veel speelgoed te vinden van juist deze dieren: maar liefst 49% van alle pluche dieren bestaat uit deze dieren aldus de onderzoekers. 

​Verkeerde perceptie
Volgens hen levert dit een verkeerde perceptie op bij mensen. Aldus hen zien mensen zo vaak deze dieren op tv, in speelgoedwinkels etc, dat het het beeld geeft dat het in de vrije natuur goed gaat met deze dieren. 'These animals are so common in pop culture and marketing materials that they create a “virtual population” in people’s minds, one that is doing far better in perception than reality.




 

Volgens de onderzoekers behelst dit een gevaar. Het geeft veel mensen een idee dat het goed gaat met deze dieren omdat ze de dieren zo veelvuldig zien in de media wereld rondom hen. “Unknowingly, companies using giraffes, cheetahs or polar bears for marketing purposes may be actively contributing to the false perception that these animals are not at risk of extinction, and therefore not in need of conservation,” Courchamp said.

Oproep aan bedrijven die deze dieren inzetten in marketing
​De onderzoekers roepen bedrijven die afbeeldingen van deze dieren inzetten in hun marketing op om ook daadwerkelijk in actie te komen voor deze dieren. Lacoste deed recent zoiets is. In plaats van hun bekende krokodillen logo, gebruikten ze logo's van dieren die met uitsterven werden bedreigd. De inkomsten van deze kledingverkoop gingen naar een natuurbeschermingsorganisatie.


​Lees het artikel hier